Europaleta – czym jest i jakie może mieć wymiary?
Mało kto o niej myśli, a codziennie przewozi miliony towarów – europaleta to nie tylko kawałek drewna. Bez niej branża logistyczna rozsypałaby się szybciej niż kiepsko złożony mebel. Czym dokładnie jest europaleta, jakie ma wymiary i dlaczego warto na nią postawić, jeśli działasz w transporcie lub branży e-commerce? Zebraliśmy dla Ciebie wszystkie najważniejsze informacje.
Czym jest europaleta? Podstawowe informacje
Na pierwszy rzut oka może wydawać się zwykłą, drewnianą platformą. Jednak europaleta odgrywa kluczową rolę w losgistyce i transporcie na całym świecie. To właśnie na europaletach przewozi się lodówki, kartony z elektroniką, ubraniami i setki innych produktów. Europaleta (znana także jako EPAL lub EUR) to ustandaryzowany nośnik ładunków, który umożliwia ich sprawne przenoszenie i układanie. Wykorzystuje się w tym celu także wózki widłowe i tzw. paleciaki.
Wymiary i konstrukcja europalety projektowane są tak, aby usprawnić przepływ towarów w całej Europie, zwiększyć efektywność pracy w magazynach i zmniejszyć ryzyko uszkodzeń w transporcie. Dzięki temu każdy kto uczestniczy w łańcuchu dostaw – od producenta po kuriera – wie, jak z niej korzystać.
Jakie są standardowe wymiary europalet?
Standardowe palety euro mają następujące wymiary:
- 1200 mm długości,
- 800 mm szerokości,
- 144 mm wysokości.
Ten format został wprowadzony jako standard przez Europejskie Stowarzyszenie Palet, aby zapewnić kompatybilność z systemami magazynowymi, środkami transportu i urządzeniami do załadunku wykorzystywanymi w Europie.
Dzięki swoim wymiarom europaleta idealnie pasuje do rozmiarów naczep TIR-ów i kontenerów. Pozwala na maksymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej. Przykładowo na standardowej naczepie o długości 13,6 metra zmieszczą się aż 33 europalety na jednym poziomie.
Powierzchnia użytkowa europalet wynosi 0,96 metra kwadratowego, a waga waha się od 20 do 25 kilogramów (w zależności od konstrukcji oraz wilgotności drewna). Standardowa nośność europalety to nawet 1500 kg przy równomiernie rozłożonym ładunku. Przy magazynowaniu w formie stosu nośność może sięgnąć z kolei 4000 kg.
Rodzaje europalet – nie tylko jedna opcja!
Europaleta kojarzy się nam najczęściej z klasycznym modelem o wspomnianych wymiarach 1200×800 mm. W rzeczywistości w branży logistycznej funkcjonuje kilka typów takich palet drewnianych – każde z nich odpowiadają na różne potrzeby magazynowe i transportowe. Ważne jest rozróżnianie palet certyfikowanych (EPAL) i innych palet z drewna o zbliżonych wymiarach, ale innym przeznaczeniu.
Najważniejsze rodzaje europalet to:
- EPAL 1 – klasyczna europaleta o wymiarach 1200×800 mm. Najczęściej używana jest w transporcie drogowym i magazynach. Produkuje się ją z drewna z czterema wlotami, a jej nośność wnosi 1500 kg.
- EPAL 2 – to większy model europalety o wymiarach 1200×1000 m. Znajduje zastosowanie w przemyśle ciężkim oraz sektorze spożywczym – zapewnia większą stabilność niż klasyczny wariant europalety.
- EPAL 3 – to palet ao wymiarach 1000×1200 mm, która rozmiarem przypomina te stosowane w Stanach Zjednoczonych czy Azji. EPAL 3 można wykorzystywać do międzynarodowego transportu morskiego.
- EPAL 6 – to tzw. półpaleta, której wymiary wynoszą 800×600 mm. Nadaje się do mniejszych przesyłek i wykorzystania w punktach sprzedaży detalicznej.
Na rynku można znaleźć nie tylko palety drewniane, ale także warianty z plastiku. Cechuje je wyższa odporność na wilgoć i chemikalia. Nie zawsze spełniają normy narzucane przez EPAL, ale często korzysta się z nich w branżach wymagających wysokiej higieny (sektor spożywczy czy farmaceutyczny).
Uwaga! Tylko europalety certyfikowane przez EPAL i oznaczone odpowiednimi znakami gwarantują określoną jakość, trwałość i zgodność z europejskimi standardami transportu
Z czego wykonana jest europaleta?
Choć klasyczna europaleta kojarzy się z drewnem – i słusznie – dzisiaj producenci oferują również modele wykonane z tworzyw sztucznych, metalu, a nawet tektury. Dobór materiału wpływa na wagę, jakość i odporność palety na warunki atmosferyczne. Od materiału zależy także koszt produkcji europalety. W zależności od branży wybiera się zatem różne rodzaje:
- drewniane (najczęściej produkowane z drewna iglastego, które jest lekkie, a zarazem wytrzymałe),
- z tworzywa sztucznego (plastikowe europalety są odporne na wilgoć, łatwe w dezynfekowaniu),
- metalowe (palety wykonane ze stali lub aluminium, które sprawdzają się przemyśle ciężkim),
- tekturowe (ten typ europalety jest mało popularny, ale przydatny w transporcie ładunków lekkich).
Wybór materiału powinien być podyktowany nie tylko kosztem, ale i wymaganiami przewozowymi, składowania oraz logistyczną specyfiką branży.
Oznaczenia i certyfikaty europalet
Nie każda drewniana paleta o wymiarach 1200×800 mm to prawdziwa certyfikowana europaleta. Aby spełnić standardy obowiązujące w transporcie międzynarodowym, platforma musi być odpowiednio oznakowana (m.in. certyfikatem jakości). Brak tych elementów może oznaczać, że paleta nie spełnia norm bezpieczeństwa i jakości. To wiąże się z ryzykiem uszkodzenia towaru, a nawet odmową przyjęcia przesyłki paletowej przez odbiorcę.
Zebraliśmy najważniejsze oznaczenia certyfikowanych europalet:
- znak EPAL – wypalony na lewym klocu palety; jest to znak Europejskiego Stowarzyszenia Europalet, który gwarantuje zgodność z normą UIC 435-2,
- znak EUR – występujący równolegle z EPAL,
- znak ISPM 15 – swoiste potwierdzenie obróbki cieplnej drewna na europaletę,
- numer licencji producenta – będzie to sygnał, że europaleta została wyprodukowana przez firmę działającą zgodnie z normammi EPAL,
- data produkcji i napraw,
- kraj pochodzenia.
Oznaczenia są nie tyle gwarancją jakości, co podstawą do udziału w międzynarodowym systemie wymiany palet,.
Jakie znaczenie mają europalety w transporcie narodowym?
Wspólny system wymiany palet (tzw. pooling) umożliwia rotację certyfikowanych europalet między firmami – bez konieczności ich każdorazowego zwrotu. To ogromne ułatwienie w dynamicznym łańcuchu dostaw, gdzie liczy się czas i optymalizaccja kosztów.
Podsumowując, gdyby nie europlanety – współczesna logistyka byłaby znacznie bardziej chaotyczna, kosztowniejsza i mniej przewidywalna.
Pozostałe wpisy

Ile kosztuje przesyłka za pobraniem? Nie zawsze tyle samo

Jak nadać paczkę w paczkomacie bez etykiety? Prościej, niż myślisz!

Wysyłka za granicę — jak zrobić to tanio, szybko i bez stresu?
