Europaleta – czym jest i jakie może mieć wymiary?

Mało kto o niej myśli, a codziennie przewozi miliony towarów – europaleta to nie tylko kawałek drewna. Bez niej branża logistyczna rozsypałaby się szybciej niż kiepsko złożony mebel. Czym dokładnie jest europaleta, jakie ma wymiary i dlaczego warto na nią postawić, jeśli działasz w transporcie lub branży e-commerce? Zebraliśmy dla Ciebie wszystkie najważniejsze informacje.

Czym jest europaleta? Podstawowe informacje

Na pierwszy rzut oka może wydawać się zwykłą, drewnianą platformą. Jednak europaleta odgrywa kluczową rolę w losgistyce i transporcie na całym świecie. To właśnie na europaletach przewozi się lodówki, kartony z elektroniką, ubraniami i setki innych produktów. Europaleta (znana także jako EPAL lub EUR) to ustandaryzowany nośnik ładunków, który umożliwia ich sprawne przenoszenie i układanie. Wykorzystuje się w tym celu także wózki widłowe i tzw. paleciaki.

Wymiary i konstrukcja europalety projektowane są tak, aby usprawnić przepływ towarów w całej Europie, zwiększyć efektywność pracy w magazynach i zmniejszyć ryzyko uszkodzeń w transporcie. Dzięki temu każdy kto uczestniczy w łańcuchu dostaw – od producenta po kuriera – wie, jak z niej korzystać. 

Jakie są standardowe wymiary europalet?

Standardowe palety euro mają następujące wymiary:

  • 1200 mm długości,
  • 800 mm szerokości,
  • 144 mm wysokości.

Ten format został wprowadzony jako standard przez Europejskie Stowarzyszenie Palet, aby zapewnić kompatybilność z systemami magazynowymi, środkami transportu i urządzeniami do załadunku wykorzystywanymi w Europie.

Dzięki swoim wymiarom europaleta idealnie pasuje do rozmiarów naczep TIR-ów i kontenerów. Pozwala na maksymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej. Przykładowo na standardowej naczepie o długości 13,6 metra zmieszczą się aż 33 europalety na jednym poziomie.

Powierzchnia użytkowa europalet wynosi 0,96 metra kwadratowego, a waga waha się od 20 do 25 kilogramów (w zależności od konstrukcji oraz wilgotności drewna). Standardowa nośność europalety to nawet 1500 kg przy równomiernie rozłożonym ładunku. Przy magazynowaniu w formie stosu nośność może sięgnąć z kolei 4000 kg.

Rodzaje europalet – nie tylko jedna opcja!

Europaleta kojarzy się nam najczęściej z klasycznym modelem o wspomnianych wymiarach 1200×800 mm. W rzeczywistości w branży logistycznej funkcjonuje kilka typów takich palet drewnianych – każde z nich odpowiadają na różne potrzeby magazynowe i transportowe. Ważne jest rozróżnianie palet certyfikowanych (EPAL) i innych palet z drewna o zbliżonych wymiarach, ale innym przeznaczeniu.

Najważniejsze rodzaje europalet to:

  • EPAL 1 – klasyczna europaleta o wymiarach 1200×800 mm. Najczęściej używana jest w transporcie drogowym i magazynach. Produkuje się ją z drewna z czterema wlotami, a jej nośność wnosi 1500 kg.
  • EPAL 2 – to większy model europalety o wymiarach 1200×1000 m. Znajduje zastosowanie w przemyśle ciężkim oraz sektorze spożywczym – zapewnia większą stabilność niż klasyczny wariant europalety.
  • EPAL 3 – to palet ao wymiarach 1000×1200 mm, która rozmiarem przypomina te stosowane w Stanach Zjednoczonych czy Azji. EPAL 3 można wykorzystywać do międzynarodowego transportu morskiego.
  • EPAL 6 – to tzw. półpaleta, której wymiary wynoszą 800×600 mm. Nadaje się do mniejszych przesyłek i wykorzystania w punktach sprzedaży detalicznej.

Na rynku można znaleźć nie tylko palety drewniane, ale także warianty z plastiku. Cechuje je wyższa odporność na wilgoć i chemikalia. Nie zawsze spełniają normy narzucane przez EPAL, ale często korzysta się z nich w branżach wymagających wysokiej higieny (sektor spożywczy czy farmaceutyczny).

Uwaga! Tylko europalety certyfikowane przez EPAL i oznaczone odpowiednimi znakami gwarantują określoną jakość, trwałość i zgodność z europejskimi standardami transportu

Z czego wykonana jest europaleta?

Choć klasyczna europaleta kojarzy się z drewnem – i słusznie – dzisiaj producenci oferują również modele wykonane z tworzyw sztucznych, metalu, a nawet tektury. Dobór materiału wpływa na wagę, jakość i odporność palety na warunki atmosferyczne. Od materiału zależy także koszt produkcji europalety. W zależności od branży wybiera się zatem różne rodzaje:

  • drewniane (najczęściej produkowane z drewna iglastego, które jest lekkie, a zarazem wytrzymałe),
  • z tworzywa sztucznego (plastikowe europalety są odporne na wilgoć, łatwe w dezynfekowaniu),
  • metalowe (palety wykonane ze stali lub aluminium, które sprawdzają się przemyśle ciężkim),
  • tekturowe (ten typ europalety jest mało popularny, ale przydatny w transporcie ładunków lekkich).

Wybór materiału powinien być podyktowany nie tylko kosztem, ale i wymaganiami przewozowymi, składowania oraz logistyczną specyfiką branży.

Oznaczenia i certyfikaty europalet

Nie każda drewniana paleta o wymiarach 1200×800 mm to prawdziwa certyfikowana europaleta. Aby spełnić standardy obowiązujące w transporcie międzynarodowym, platforma musi być odpowiednio oznakowana (m.in. certyfikatem jakości). Brak tych elementów może oznaczać, że paleta nie spełnia norm bezpieczeństwa i jakości. To wiąże się z ryzykiem uszkodzenia towaru, a nawet odmową przyjęcia przesyłki paletowej przez odbiorcę.

Zebraliśmy najważniejsze oznaczenia certyfikowanych europalet:

  • znak EPAL – wypalony na lewym klocu palety; jest to znak Europejskiego Stowarzyszenia Europalet, który gwarantuje zgodność z normą UIC 435-2,
  • znak EUR – występujący równolegle z EPAL,
  • znak ISPM 15 – swoiste potwierdzenie obróbki cieplnej drewna na europaletę,
  • numer licencji producenta – będzie to sygnał, że europaleta została wyprodukowana przez firmę działającą zgodnie z normammi EPAL,
  • data produkcji i napraw,
  • kraj pochodzenia.

Oznaczenia są nie tyle gwarancją jakości, co podstawą do udziału w międzynarodowym systemie wymiany palet,.

Jakie znaczenie mają europalety w transporcie narodowym?

Wspólny system wymiany palet (tzw. pooling) umożliwia rotację certyfikowanych europalet między firmami – bez konieczności ich każdorazowego zwrotu. To ogromne ułatwienie w dynamicznym łańcuchu dostaw, gdzie liczy się czas i optymalizaccja kosztów.

Podsumowując, gdyby nie europlanety – współczesna logistyka byłaby znacznie bardziej chaotyczna, kosztowniejsza i mniej przewidywalna.

Pozostałe wpisy

Ile kosztuje przesyłka za pobraniem? Nie zawsze tyle samo

Zastanawiasz się, ile kosztuje przesyłka za pobraniem? A może chcesz sprzedawać swoje produkty online i musisz uwzględnić w kosztach dodatkową opłatę związaną z usługą pobraniową? Bez obaw! Poniżej z...
24.04.2025

Jak nadać paczkę w paczkomacie bez etykiety? Prościej, niż myślisz!

Czy można nadać paczkę bez drukarki? Bez naklejania czegokolwiek na pudełko? Bez stresu, że zapomnisz o etykiecie? Jasne, że tak — i właśnie na tym polega nadanie bez etykiety w Paczkomacie®. To cora...
22.04.2025

Wysyłka za granicę — jak zrobić to tanio, szybko i bez stresu?

Planujesz wysyłkę paczki za granicę, ale nie chcesz przepłacać ani tracić czasu na złożone formalności? Pokażemy Ci, jak zorganizować tanie i sprawne przesyłki międzynarodowe. Sprawdź, od czego zależ...
18.04.2025

Przesyłka polecona i list polecony — czym jest i kiedy warto z niej skorzystać?

Wysyłając ważne dokumenty, niewielkie przedmioty czy korespondencję, zależy nam nie tylko na dostarczeniu ich na czas, ale też na potwierdzeniu, że faktycznie dotarły do adresata. Właśnie w takich sy...
17.04.2025
Zobacz więcej...