Europaleta – czym jest i jakie może mieć wymiary?

Mało kto o niej myśli, a codziennie przewozi miliony towarów – europaleta to nie tylko kawałek drewna. Bez niej branża logistyczna rozsypałaby się szybciej niż kiepsko złożony mebel. Czym dokładnie jest europaleta, jakie ma wymiary i dlaczego warto na nią postawić, jeśli działasz w transporcie lub branży e-commerce? Zebraliśmy dla Ciebie wszystkie najważniejsze informacje.

Czym jest europaleta? Podstawowe informacje

Na pierwszy rzut oka może wydawać się zwykłą, drewnianą platformą. Jednak europaleta odgrywa kluczową rolę w losgistyce i transporcie na całym świecie. To właśnie na europaletach przewozi się lodówki, kartony z elektroniką, ubraniami i setki innych produktów. Europaleta (znana także jako EPAL lub EUR) to ustandaryzowany nośnik ładunków, który umożliwia ich sprawne przenoszenie i układanie. Wykorzystuje się w tym celu także wózki widłowe i tzw. paleciaki.

Wymiary i konstrukcja europalety projektowane są tak, aby usprawnić przepływ towarów w całej Europie, zwiększyć efektywność pracy w magazynach i zmniejszyć ryzyko uszkodzeń w transporcie. Dzięki temu każdy kto uczestniczy w łańcuchu dostaw – od producenta po kuriera – wie, jak z niej korzystać. 

Jakie są standardowe wymiary europalet?

Standardowe palety euro mają następujące wymiary:

  • 1200 mm długości,
  • 800 mm szerokości,
  • 144 mm wysokości.

Ten format został wprowadzony jako standard przez Europejskie Stowarzyszenie Palet, aby zapewnić kompatybilność z systemami magazynowymi, środkami transportu i urządzeniami do załadunku wykorzystywanymi w Europie.

Dzięki swoim wymiarom europaleta idealnie pasuje do rozmiarów naczep TIR-ów i kontenerów. Pozwala na maksymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej. Przykładowo na standardowej naczepie o długości 13,6 metra zmieszczą się aż 33 europalety na jednym poziomie.

Powierzchnia użytkowa europalet wynosi 0,96 metra kwadratowego, a waga waha się od 20 do 25 kilogramów (w zależności od konstrukcji oraz wilgotności drewna). Standardowa nośność europalety to nawet 1500 kg przy równomiernie rozłożonym ładunku. Przy magazynowaniu w formie stosu nośność może sięgnąć z kolei 4000 kg.

Rodzaje europalet – nie tylko jedna opcja!

Europaleta kojarzy się nam najczęściej z klasycznym modelem o wspomnianych wymiarach 1200×800 mm. W rzeczywistości w branży logistycznej funkcjonuje kilka typów takich palet drewnianych – każde z nich odpowiadają na różne potrzeby magazynowe i transportowe. Ważne jest rozróżnianie palet certyfikowanych (EPAL) i innych palet z drewna o zbliżonych wymiarach, ale innym przeznaczeniu.

Najważniejsze rodzaje europalet to:

  • EPAL 1 – klasyczna europaleta o wymiarach 1200×800 mm. Najczęściej używana jest w transporcie drogowym i magazynach. Produkuje się ją z drewna z czterema wlotami, a jej nośność wnosi 1500 kg.
  • EPAL 2 – to większy model europalety o wymiarach 1200×1000 m. Znajduje zastosowanie w przemyśle ciężkim oraz sektorze spożywczym – zapewnia większą stabilność niż klasyczny wariant europalety.
  • EPAL 3 – to palet ao wymiarach 1000×1200 mm, która rozmiarem przypomina te stosowane w Stanach Zjednoczonych czy Azji. EPAL 3 można wykorzystywać do międzynarodowego transportu morskiego.
  • EPAL 6 – to tzw. półpaleta, której wymiary wynoszą 800×600 mm. Nadaje się do mniejszych przesyłek i wykorzystania w punktach sprzedaży detalicznej.

Na rynku można znaleźć nie tylko palety drewniane, ale także warianty z plastiku. Cechuje je wyższa odporność na wilgoć i chemikalia. Nie zawsze spełniają normy narzucane przez EPAL, ale często korzysta się z nich w branżach wymagających wysokiej higieny (sektor spożywczy czy farmaceutyczny).

Uwaga! Tylko europalety certyfikowane przez EPAL i oznaczone odpowiednimi znakami gwarantują określoną jakość, trwałość i zgodność z europejskimi standardami transportu

Z czego wykonana jest europaleta?

Choć klasyczna europaleta kojarzy się z drewnem – i słusznie – dzisiaj producenci oferują również modele wykonane z tworzyw sztucznych, metalu, a nawet tektury. Dobór materiału wpływa na wagę, jakość i odporność palety na warunki atmosferyczne. Od materiału zależy także koszt produkcji europalety. W zależności od branży wybiera się zatem różne rodzaje:

  • drewniane (najczęściej produkowane z drewna iglastego, które jest lekkie, a zarazem wytrzymałe),
  • z tworzywa sztucznego (plastikowe europalety są odporne na wilgoć, łatwe w dezynfekowaniu),
  • metalowe (palety wykonane ze stali lub aluminium, które sprawdzają się przemyśle ciężkim),
  • tekturowe (ten typ europalety jest mało popularny, ale przydatny w transporcie ładunków lekkich).

Wybór materiału powinien być podyktowany nie tylko kosztem, ale i wymaganiami przewozowymi, składowania oraz logistyczną specyfiką branży.

Oznaczenia i certyfikaty europalet

Nie każda drewniana paleta o wymiarach 1200×800 mm to prawdziwa certyfikowana europaleta. Aby spełnić standardy obowiązujące w transporcie międzynarodowym, platforma musi być odpowiednio oznakowana (m.in. certyfikatem jakości). Brak tych elementów może oznaczać, że paleta nie spełnia norm bezpieczeństwa i jakości. To wiąże się z ryzykiem uszkodzenia towaru, a nawet odmową przyjęcia przesyłki paletowej przez odbiorcę.

Zebraliśmy najważniejsze oznaczenia certyfikowanych europalet:

  • znak EPAL – wypalony na lewym klocu palety; jest to znak Europejskiego Stowarzyszenia Europalet, który gwarantuje zgodność z normą UIC 435-2,
  • znak EUR – występujący równolegle z EPAL,
  • znak ISPM 15 – swoiste potwierdzenie obróbki cieplnej drewna na europaletę,
  • numer licencji producenta – będzie to sygnał, że europaleta została wyprodukowana przez firmę działającą zgodnie z normammi EPAL,
  • data produkcji i napraw,
  • kraj pochodzenia.

Oznaczenia są nie tyle gwarancją jakości, co podstawą do udziału w międzynarodowym systemie wymiany palet,.

Jakie znaczenie mają europalety w transporcie narodowym?

Wspólny system wymiany palet (tzw. pooling) umożliwia rotację certyfikowanych europalet między firmami – bez konieczności ich każdorazowego zwrotu. To ogromne ułatwienie w dynamicznym łańcuchu dostaw, gdzie liczy się czas i optymalizaccja kosztów.

Podsumowując, gdyby nie europlanety – współczesna logistyka byłaby znacznie bardziej chaotyczna, kosztowniejsza i mniej przewidywalna.

Pozostałe wpisy

E-commerce – jak zacząć biznes online i założyć sklep internetowy?

Marzy Ci się własny biznes online i zastanawiasz się, jak zacząć? E-commerce, czyli handel elektroniczny, otwiera przed Tobą ogromne możliwości dotarcia do szerokiego grona potencjalnych klientów i p...
09.06.2025

Zakupy spożywcze online – na czym polega ta usługa?

Masz dość kolejek w sklepie i dźwigania ciężkich toreb? Zakupy spożywcze online to duża oszczędność czasu, a wybór produktów dostępnych w sklepach internetowych nie ustępuje ofercie stacjonarnej. Spr...
09.06.2025

Konfekcjonowanie towaru – na czym polega ten proces?

Konfekcjonowanie towaru to cichy bohater logistyki – pracuje w tle, ale wpływa na to, czy paczka trafi do klienta szybko, schludnie i bez pomyłek. To znacznie więcej niż pakowanie. To precyzja, strat...
05.06.2025

Czym jest przesyłka konduktorska? Przewodnik po tej zapomnianej usłudze

Przy obecnej dominacji kurierów i automatów paczkowych mało kto pamięta, że przesyłkę można nadać… pociągiem. Mowa o usłudze, którą od lat oferuje PKP Intercity – przesyłka konduktorska to sposób na ...
02.06.2025
Zobacz więcej...