Wysyłka opon – jak nadać przesyłkę niestandardową?
Chcesz wysłać opony kurierem, ale nie wiesz od czego zacząć? Na szczęście firmy kurierskie takie nietypowe usługi mają w swojej ofercie już od dawna i wystarczy dostosować się do ich standardów. Podpowiemy Ci, jak wygląda wysyłka opon, jak prawidłowo je zapakować, o czym pamiętać, aby uniknąć dopłaty i jak nadać przesyłkę szybko i zgodnie z wymaganiami przewoźnika.
Dlaczego wysyłka opon to wyzwanie?
Ze względu na niestandardowy gabaryt opony jako przesyłka mogą stanowić wyzwanie zarówno dla nadawcy, jak i firmy kurierskiej. Opony, zwłaszcza z felgami, są duże, ciężkie, a ich zapakowanie zgodnie z wymaganiami przewoźnika wymaga nieco więcej czasu.
Ich nieregularny kształt powoduje, że klasyfikowane są jako przesyłki niestandardowe – to może pociągać za sobą wyższe koszty transportu lub ryzyko odrzucenia paczki przez kuriera. Kluczem jest odpowiednie zabezpieczenie opon, aby w trasie nie uległy uszkodzeniu, ale nie powinny też zagrażać innym, mniej pokaźnym przesyłkom.
Co ciekawe, wysyłka opon kurierem to dość częsta praktyka – z tej opcji korzystają zarówno klienci indywidualni (przy sprzedaży opon online lub chęci przechowania kompletu w magazynie zewnętrznym), jak i firmy wulkanizacyjne czy sklepy motoryzacyjne, które regularnie wysyłają opony do klientów lub między swoimi oddziałami.
Dlaczego warto wysłać opony kurierem? To nie tylko wygoda
Jeśli zależy Ci na sprawnej logistyce, bezpieczeństwie przesyłki i możliwości monitorowania drogi jaką przebywa do celu, spokojnie możesz zastąpić samodzielny transport opon wysyłką kurierską. Co w ten sposób zyskujesz?
- dostawę od drzwi do drzwi – kurier odbierze opony spod Twojego domu lub siedziby firmy i dostarczy bezpośrednio do odbiorcy,
- brak konieczności organizowania transportu na własną rękę – nie musisz pakować opon do samochodu czy organizować przyczepki,
- możliwość śledzenia przesyłki – zyskujesz stały podgląd tego, gdzie znajdują się Twoje paczki i kiedy dotrą na miejsce,
- bezpieczne doręczenie – renomowane firmy kurierskie dbają o bezpieczeństwo nawet niestandardowych przesyłek,
- oszczędność czasu – wysyłkę opon kurierem załatwisz w kilka minut nawet ścieżką online, nie musisz wystawać w kolejkach do punktu nadawczego.
Jak przygotować opony do wysyłki? Poradnik krok po kroku
Odpowiednie przygotowanie opony do wysyłki to klucz do bezproblemowego doręczenia. Co ważne, wymogi dotyczące pakowania opon mogą się nieco różnić, w zależności od konkretnej firmy kurierskiej.
Warto dokładnie zapoznać się z wytycznymi wybranego przewoźnika na jego stronie internetowej, jednak dla ułatwienia, zebraliśmy wszystkie najważniejsze informacje w jednym miejscu. Każda firma kurierska wymaga jednak, aby wysyłane opony były dokładnie oczyszczone i suche.
Jak zapakować opony w DPD?
Jeśli wysyłasz opony za pośrednictwem firmy DPD, każdą z nich musisz zapakować osobno i owinąć taśmą. Na tej z kolei powinna znaleźć się etykieta nadawcza. Co ważne, etykieta nie powinna być w żadnym miejscu przysłonięta czy pogięta – może to spowodować, że adres będzie po prostu nieczytelny, a opony finalnie nie dotrą do celu. Najlepiej, aby kod przesyłki znalazł się na rancie opony.
Z usług DPD możesz korzystać również wtedy, gdy chcesz wysłać same felgi. Tym razem potrzebne będą Ci również kartony z tektury ze specjalnym zabezpieczeniem wewnętrznym – felgi wykonane są z materiału podatnego na uszkodzenia czy odkształcenia. Zaleca się pakowanie pojedynczo lub po dwie sztuki.
Jak zapakować opony w UPS?
Przesyłki niestandardowe ma w swojej ofercie również UPS. Przewoźnik ten wymaga, aby każdą oponę okleić dookoła taśmą klejącą biegnącą przez środek, a następnie okleić pozostałą część opony – taśma powinna skleić się ze sobą. Kolejny krok do przymocowanie etykiety na bieżniku opony.
Jak zapakować opony w FedEx?
Jeśli planujesz wysłać opony kurierem za pośrednictwem firmy FedEx, musisz liczyć się z pewnymi ograniczeniami. Przewoźnik przyjmuje do transportu jedynie opony w rozmiarze maksymalnie 17 cali. Wewnętrzna średnica opony nie powinna przekroczyć 700 mm. Jak natomiast zapakować opony do wysyłki FedExem? Firma również wymaga opakowania każdej sztuki osobno lub w parach, jednak ciężar jednej paczki nie może przekroczyć 35 kg.
FedEx dopuszcza cztery sposoby opakowania opony do wysyłki:
- pas kartonowy – do owinięcia opony wykorzystuje się arkusz kartonu, a całość dodatkowo zabezpiecza taśmą z polipropylenu,
- folia stretch – taką folią odporną na rozdarcia należy owinąć oponę przynajmniej w 3/4, jednak po obu stronach gumy należy zostawić otwory ułatwiające chwytanie opony,
- folia termokurczliwa – przy wykorzystaniu folii o takich właściwościach należy pamiętać, aby zewnętrzna powierzchnia opony była gładka – dzięki temu automatyczny przenośnik będzie mógł bez problemu przesortować przesyłkę,
- specjalna okrągła pokrywa z tektury – boki opon zakrywa się z każdej strony okrągłymi pokrywami, które mocujemy za pomocą taśmy polipropylenowej.
Jak zapakować opony w InPost?
Również InPost wyraźnie określiła warunki wysyłki opon. Przesyłkę możesz zapakować w dowolne tworzywo pakunkowe (folię, karton itd.). W jednej paczce możesz zmieścić maksymalnie dwie sztuki opon. Za przesyłkę niestandardową uznaje się ogumienie, którego rozmiar przekracza 15 cali. Mniejsze opony zostaną przyjęte przez kuriera InPost jako przesyłka standardowa.
Od czego zależy cena wysyłki opon?
Kosz wysyłki opon to nie sztywna stawka z cennika – liczy się tutaj kilka zmiennych. Do najważniejszych należą rozmiar i waga przesyłki. Wiadomo, że cztery duże opony do SUV-a będą w przesyłce kosztowniejsze niż komplet gum do małego miejskiego auta.
Na koszt wysyłki wpływa także dystans, jaki mają pokonać paczki pod okiem kurierów. Im dalej ma dotrzeć przesyłka, tym więcej za nią zapłacimy. Jeśli pakując opony do wysyłki, nie dostosujesz się do standardów wypracowanych w firmach kurierskich, czeka Cię dodatkowy wydatek. Gdy sposób zapakowania opon będzie wymagał przepakowania – firma doliczy to na Twój rachunek.
Nie bez znaczenia jest także czas dotarcia przesyłki do celu. Jeśli zależy Ci na dostawie ekspresowej, prawdopodobnie zapłacisz więcej za tę usługę.
Na co uważać, nadając opony kurierem? Uważaj na te błędy!
Wysyłka opon to nie to samo co pudełko z butami – na przygotowanie ich do przesyłki potrzeba więcej czasu. Przygotowaliśmy listę potencjalnych zaniedbań, które mogą zaważyć na sukcesie w transporcie:
- pakowanie niezgodnie z wymogami wybranej firmy kurierskiej (jeśli dopełnisz standardów przewoźnika, przy nadaniu przesyłki czeka Cię dopłata, a nawet odmowa przyjęcia paczek przez kuriera),
- niewidoczna lub nieczytelna etykieta adresowa (powinna być solidnie przytwierdzona do płaskiej powierzchni i nic nie powinno jej przy tym zasłaniać nawet częściowo),
- nieprecyzyjne określenie wymiarów paczki w deklaracji (jeśli rzeczywiste wymiary czy waga paczki przekroczą określony limit choćby o niewielkie wartości, może to spowodować naliczenie opłaty za przesyłkę niestandardową).
Uwaga! Choć nie jest to obowiązek nadawcy, przy wyższej wartości przesyłki warto ją dodatkowo ubezpieczyć. Jeśli w transporcie paczka zostanie uszkodzona lub zaginie, ubezpieczyciel pokryje straty finansowe z tym związane.
Wysyłka opon kurierem – co warto zapamiętać?
Opony to specyficzny towar do przesyłki, który wymaga nieco więcej uwagi niż zwykła paczka czy list. Dobrze przygotowana przesyłka to gwarancja sprawnego transportu i oszczędności bez ryzyka nieprzyjemnych niespodzianek. Zanim przekażesz opony do wybranego przewoźnika:
- Sprawdź wymagania firmy kurierskiej.
- Zadbaj o stosowne, trwałe opakowanie.
- Zmierz i zważ przesyłkę już po jej zapakowaniu.
- Przyklej etykietę adresową w widocznym miejscu.
- Zastanów się nad wykupieniem dodatkowego ubezpieczenia przesyłki.
Zanim złożysz zamówienie na odbiór opon, porównaj oferty przynajmniej kilku przewoźników. Szczególnie w okresach sezonowej zmiany opon ceny mogą rosnąć w wyniku dużego popytu na ich transport, np. między producentem a zakładem wulkanizacyjnym. Cena, jakość obsługi czy termin dostawy – to wszystko weź pod uwagę, szykując się do takiej niestandardowej przesyłki.
Pozostałe wpisy

Wysyłka za granicę — jak zrobić to tanio, szybko i bez stresu?

Przesyłka polecona i list polecony — czym jest i kiedy warto z niej skorzystać?

Półpaleta — jak ją wysłać? Praktyczny przewodnik dla początkujących
