Europaleta – czym jest i jakie może mieć wymiary?

Mało kto o niej myśli, a codziennie przewozi miliony towarów – europaleta to nie tylko kawałek drewna. Bez niej branża logistyczna rozsypałaby się szybciej niż kiepsko złożony mebel. Czym dokładnie jest europaleta, jakie ma wymiary i dlaczego warto na nią postawić, jeśli działasz w transporcie lub branży e-commerce? Zebraliśmy dla Ciebie wszystkie najważniejsze informacje.

Czym jest europaleta? Podstawowe informacje

Na pierwszy rzut oka może wydawać się zwykłą, drewnianą platformą. Jednak europaleta odgrywa kluczową rolę w losgistyce i transporcie na całym świecie. To właśnie na europaletach przewozi się lodówki, kartony z elektroniką, ubraniami i setki innych produktów. Europaleta (znana także jako EPAL lub EUR) to ustandaryzowany nośnik ładunków, który umożliwia ich sprawne przenoszenie i układanie. Wykorzystuje się w tym celu także wózki widłowe i tzw. paleciaki.

Wymiary i konstrukcja europalety projektowane są tak, aby usprawnić przepływ towarów w całej Europie, zwiększyć efektywność pracy w magazynach i zmniejszyć ryzyko uszkodzeń w transporcie. Dzięki temu każdy kto uczestniczy w łańcuchu dostaw – od producenta po kuriera – wie, jak z niej korzystać. 

Jakie są standardowe wymiary europalet?

Standardowe palety euro mają następujące wymiary:

  • 1200 mm długości,
  • 800 mm szerokości,
  • 144 mm wysokości.

Ten format został wprowadzony jako standard przez Europejskie Stowarzyszenie Palet, aby zapewnić kompatybilność z systemami magazynowymi, środkami transportu i urządzeniami do załadunku wykorzystywanymi w Europie.

Dzięki swoim wymiarom europaleta idealnie pasuje do rozmiarów naczep TIR-ów i kontenerów. Pozwala na maksymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej. Przykładowo na standardowej naczepie o długości 13,6 metra zmieszczą się aż 33 europalety na jednym poziomie.

Powierzchnia użytkowa europalet wynosi 0,96 metra kwadratowego, a waga waha się od 20 do 25 kilogramów (w zależności od konstrukcji oraz wilgotności drewna). Standardowa nośność europalety to nawet 1500 kg przy równomiernie rozłożonym ładunku. Przy magazynowaniu w formie stosu nośność może sięgnąć z kolei 4000 kg.

Rodzaje europalet – nie tylko jedna opcja!

Europaleta kojarzy się nam najczęściej z klasycznym modelem o wspomnianych wymiarach 1200×800 mm. W rzeczywistości w branży logistycznej funkcjonuje kilka typów takich palet drewnianych – każde z nich odpowiadają na różne potrzeby magazynowe i transportowe. Ważne jest rozróżnianie palet certyfikowanych (EPAL) i innych palet z drewna o zbliżonych wymiarach, ale innym przeznaczeniu.

Najważniejsze rodzaje europalet to:

  • EPAL 1 – klasyczna europaleta o wymiarach 1200×800 mm. Najczęściej używana jest w transporcie drogowym i magazynach. Produkuje się ją z drewna z czterema wlotami, a jej nośność wnosi 1500 kg.
  • EPAL 2 – to większy model europalety o wymiarach 1200×1000 m. Znajduje zastosowanie w przemyśle ciężkim oraz sektorze spożywczym – zapewnia większą stabilność niż klasyczny wariant europalety.
  • EPAL 3 – to palet ao wymiarach 1000×1200 mm, która rozmiarem przypomina te stosowane w Stanach Zjednoczonych czy Azji. EPAL 3 można wykorzystywać do międzynarodowego transportu morskiego.
  • EPAL 6 – to tzw. półpaleta, której wymiary wynoszą 800×600 mm. Nadaje się do mniejszych przesyłek i wykorzystania w punktach sprzedaży detalicznej.

Na rynku można znaleźć nie tylko palety drewniane, ale także warianty z plastiku. Cechuje je wyższa odporność na wilgoć i chemikalia. Nie zawsze spełniają normy narzucane przez EPAL, ale często korzysta się z nich w branżach wymagających wysokiej higieny (sektor spożywczy czy farmaceutyczny).

Uwaga! Tylko europalety certyfikowane przez EPAL i oznaczone odpowiednimi znakami gwarantują określoną jakość, trwałość i zgodność z europejskimi standardami transportu

Z czego wykonana jest europaleta?

Choć klasyczna europaleta kojarzy się z drewnem – i słusznie – dzisiaj producenci oferują również modele wykonane z tworzyw sztucznych, metalu, a nawet tektury. Dobór materiału wpływa na wagę, jakość i odporność palety na warunki atmosferyczne. Od materiału zależy także koszt produkcji europalety. W zależności od branży wybiera się zatem różne rodzaje:

  • drewniane (najczęściej produkowane z drewna iglastego, które jest lekkie, a zarazem wytrzymałe),
  • z tworzywa sztucznego (plastikowe europalety są odporne na wilgoć, łatwe w dezynfekowaniu),
  • metalowe (palety wykonane ze stali lub aluminium, które sprawdzają się przemyśle ciężkim),
  • tekturowe (ten typ europalety jest mało popularny, ale przydatny w transporcie ładunków lekkich).

Wybór materiału powinien być podyktowany nie tylko kosztem, ale i wymaganiami przewozowymi, składowania oraz logistyczną specyfiką branży.

Oznaczenia i certyfikaty europalet

Nie każda drewniana paleta o wymiarach 1200×800 mm to prawdziwa certyfikowana europaleta. Aby spełnić standardy obowiązujące w transporcie międzynarodowym, platforma musi być odpowiednio oznakowana (m.in. certyfikatem jakości). Brak tych elementów może oznaczać, że paleta nie spełnia norm bezpieczeństwa i jakości. To wiąże się z ryzykiem uszkodzenia towaru, a nawet odmową przyjęcia przesyłki paletowej przez odbiorcę.

Zebraliśmy najważniejsze oznaczenia certyfikowanych europalet:

  • znak EPAL – wypalony na lewym klocu palety; jest to znak Europejskiego Stowarzyszenia Europalet, który gwarantuje zgodność z normą UIC 435-2,
  • znak EUR – występujący równolegle z EPAL,
  • znak ISPM 15 – swoiste potwierdzenie obróbki cieplnej drewna na europaletę,
  • numer licencji producenta – będzie to sygnał, że europaleta została wyprodukowana przez firmę działającą zgodnie z normammi EPAL,
  • data produkcji i napraw,
  • kraj pochodzenia.

Oznaczenia są nie tyle gwarancją jakości, co podstawą do udziału w międzynarodowym systemie wymiany palet,.

Jakie znaczenie mają europalety w transporcie narodowym?

Wspólny system wymiany palet (tzw. pooling) umożliwia rotację certyfikowanych europalet między firmami – bez konieczności ich każdorazowego zwrotu. To ogromne ułatwienie w dynamicznym łańcuchu dostaw, gdzie liczy się czas i optymalizaccja kosztów.

Podsumowując, gdyby nie europlanety – współczesna logistyka byłaby znacznie bardziej chaotyczna, kosztowniejsza i mniej przewidywalna.

Pozostałe wpisy

Jak wysłać paczkę do Niemiec? Krok po kroku

Wysyłka paczki do Niemiec kurierem to szybki i wygodny sposób na dostarczenie przesyłki z Polski do naszych zachodnich sąsiadów. Dzięki szerokiej ofercie firm kurierskich, takich jak DPD, FedEx czy G...
13.05.2025

Jak zaadresować paczkę, aby dotarła do celu bez problemu?

Chcesz, żeby paczka dotarła do odbiorcy bez opóźnień czy zwrotów? Możesz temu zapobiec już na etapie adresowania przesyłki. Pokażemy Ci, jak zaadresować paczkę, gdzie umieścić etykietę wysyłkową i ja...
08.05.2025

Kurier ekspresowy – jak wysłać przesyłkę ekspresową?

W niektórych sytuacjach oczekiwanie na standardową przesyłkę kurierską nie wchodzi w grę. Na szczęście kurier ekspresowy daje możliwość dostarczenia paczki wtedy, czy czas gra kluczową rolę. Podpowia...
06.05.2025

Jak wysłać rower kurierem? Poradnik

Masz rower, którego nie możesz zabrać ze sobą w podróż? Sprzedajesz go przez internet i chcesz bezpiecznie dostarczyć go nowemu właścicielowi? A może wysyłasz prezent dla bliskiej osoby? Bez względu ...
02.05.2025
Zobacz więcej...